pocu

Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 | Axa prioritara 3: Locuri de munca pentru toti Obiectiv specific 3.8 Cresterea numarului de angajați care beneficiaza de noi instrumente, metode, practici etc, de management al resurselor umane si de conditii de lucru imbunatatite in vederea adaptarii activitatii la dinamica sectoarelor economice cu potential competitiv identificate conform SNC/domeniilor de specializare inteligenta conform SNCDI.

Resurse inovare

Platforma farmaceutică pentru inovare. Susținerea unei sănătăți mai bune pentru pacienții din întreaga lume

Progresele globale în abordarea nevoilor de sănătate ale populației nu au fost spectaculoase în ultimul secol, consideră Raymond V. Gilmartin, președinte în anii 2000 al Federației Internaționale a Asociațiilor Producătorilor de Farmaceutice . Mulți factori au contribuit la această îmbunătățire, dar unul a fost deosebit de critic: progresele tehnologiilor medicale din sectorul privat. Noile medicamente, vaccinurile și instrumentele medicale au revoluționat practica medicală, făcând vindecabile sau tratabile multe maladii fatale și îmbunătățind în mod semnificativ calitatea vieții în rândul pacienților care suferă de boli cronice. Inovarea în domeniul farmaceutic se află în centrul acestui progres.

Acest raport al Federației Internaționale a Asociațiilor Producătorilor de Farmaceutice intitulat „Platforma de inovare farmaceutică: susținerea unei sănătăți mai bune la nivel mondial” oferă o investigație aprofundată a naturii complexe a procesului de inovare medicală. Resursele, know-how-ul și abilitățile trebuie să fie mobilizate și gestionate eficient într-un mediu cu risc ridicat, pe o perioadă lungă de timp, pentru a obține un medicament inovator nou. Noi medicamente sunt necesare în mod dramatic pentru a răspunde nevoilor în creștere și așteptărilor pacienților din fiecare țară din lume.

Industria farmaceutică bazată pe cercetare are o experiență dovedită în a aduce produse inovatoare pacienților – cele mai multe medicamente și vaccinuri din istoria medicinei moderne, care au revoluționat sănătatea publică la nivel mondial, au ieșit din eforturile creative și persistente ale acestei industrii. Cu toate acestea, succesul inovării farmaceutice este determinat, în mare parte, de o combinație de diferite politici și reglementări publice. Acest raport descrie mediul critic – Platforma de inovare farmaceutică – în care operează companiile farmaceutice și modul în care are o influență semnificativă asupra capacității lor de a răspunde nevoilor de sănătate publică și de a aduce noi medicamente pentru pacienții din întreaga lume. O înțelegere în cunoștință de cauză a Platformei pentru inovare farmaceutică în rândul factorilor de decizie și a părților interesate din domeniul sănătății publice, va contribui la formularea unor politici adecvate care să sprijine și să susțină inovarea farmaceutică, asigurând astfel contribuția continuă la îmbunătățirea sănătății populației la nivel mondial.

Inovarea in industria ospitalitatii si a turismului

 Inovatiile din industria turismului si a ospitalitatii urmeaza o traiectorie diferita a modurilor de inovare a serviciilor, fata de inovarea produselor (Gremyr et al., 2014). Astfel de inovatii au sporit eficienta operationala si au creat o valoare mai mare pentru clienti (Sorescu et al., 2011). Ca urmare a inovarii continue, firmele de profil au imbunatatit calitatea serviciilor oferite si au oferit turistilor o experienta mai personalizata. Exemple sunt apartamentele de lux din aeronavele A380, excursiile in orasele din realitatea augumentata, turismul inteligent, modificarea canalelor de distributie modificate si facilitatile de constructie prietenoase cu mediul.

Un important model de afaceri in curs de dezvoltare este generat de economia de impartire (sharing) sau colaborare care a schimbat si mai mult peisajul ospitalitatii si al turismului. Ideea din spatele economiei de impartire este utilizarea resurselor personale neutilizate, cum ar fi de exemplu dormitoarele de rezerva. Acest nou model de afaceri a inregistrat un succes foarte mare. De exemplu, Airbnb care se afla in afaceri de mai putin de un deceniu, fara a avea o singura camera de inchiriat, a servit peste 30 de milioane de clienti si a fost evaluata la aproximativ 24 de miliarde de dolari, pozitionandu-l in fata hotelurilor Marriott si rivalilor precum Expedia si Priceline (Winkler si MacMillan, 2015).

Colaborarile inovatoare intre marcile care opereaza in diferite industrii modeleaza, de asemenea, industria ospitalitatii si turismului. De exemplu, Marriott a incheiat un parteneriat cu IKEA pentru a crea marca Moxy, o retea de hoteluri de trei stele care-I vizeaza pe turistii care nu doresc sa petreaca atat de mult intr-un hotel de cinci stele, dar nu le place nici stilul hotelurilor mai putin costisitoare. Cum au sporit inovarile eficienta operationala si cum au creat o valoare mai mare pentru clienti, organizatiile care functioneaza in industria ospitalitatii si a turismului aflati din articolul de mai jos.

Viitorul inovarii pentru industria alimentara si a bauturilor

In timp ce companiile de alimentatie si cele de bauturi sunt inovatori cu experienta, industria insasi se confrunta cu provocari considerabile privind consumatorii, siguranta alimentara si reglementarile. Progresele in domeniul stiintei si tehnologiei alimentelor, atat in ​​cadrul sectorului cat si in afara acestuia, prezinta oportunitati interesante, dar este nevoie de o schimbare treptata in inovatie, daca companiile vor prospera.

Oricine este nou in domeniul inovarii poate invata mai mult decat cateva lectii din industria alimentara si a bauturilor. Industria stie sa inoveze. Ea este activa, obtinand produse la raft intr-un timp mult mai scurt decat alte industrii, care pot fi impiedicate de procesele de produs si reglementarea sectorului. Exista un risc relativ mic in a incerca o noua aroma sau o versiune a unui produs. Pentru comerciantii cu amanuntul care vand produse de marca proprie, exista un risc mai scazut – acestia pot testa produsul in magazin si daca vanzarile sunt slabe, atunci pot elimina produsul din raft. Ce au de pierdut?

Modul in care industria alimentara si a bauturilor inoveaza trebuie sa se schimbe, sustin specialistii in domeniu. In timp ce companiile risca sa introduca un nou gust pe raft, inovatia la scara mai larga nu poate fi lasata la intamplare. Nu a fost niciodata mai important ca firmele in domeniu sa profite la maximum de procesul de inovare si sa creeze conditiile potrivite pentru ca inovarea sa functioneze. Procesul de inovare poate fi compromis de conflictele dintre departamentele companiei generate de discutiile despre imbunatatiri ale produselor existente sau de dezvoltarea noului produs, situatii care insa necesita atat inspiratie, cat si procese foarte diferite. Cum se inoveaza in industria alimentara si a bauturilor, cum se pot gestiona intreruperile, problemele dintre departamentele de reglementare si departamentele de inovare, aflati din materialul urmator.

Cercetarea si inovarea, strategice in dezvoltarea biotehnologiei marine

Utilizarea durabila a bioresurselor marine in moduri care sa creeze noi piete, sa genereze venituri si sa creasca ocuparea fortei de munca se inscriu in strategia de dezvoltare a domeniul biotehnologiei marine. Acest sector are prevazut un viitor optimist daca ne raportam la viitoarele cercetari si inovari prevazute in foaia de parcurs elaborata de Biotehnologia Marina (ERA-MBT), institutia care finanteaza cel de-al saptelea program-cadru pentru cercetare si dezvoltare tehnologica. Obiectivul ERA-MBT este de a sprijini dezvoltarea cercetarii si inovarii in domeniul biotehnologiei marine, care sa permita cresterea acesteia intr-o retea auto-sustinuta de intreprinderi.

Explorarea potentialului biodiversitatii marine a crescut, indicand faptul ca este o sursa bogata de compusi naturali noi. Unii dintre acesti compusi sunt deja utilizati in produsele alimentare, cosmetice, agricole, chimice si farmaceutice, dar diversitatea lor nu a fost complet caracterizata si utilizata. Exista oportunitati suplimentare pentru utilizarea bioresurselor oceanice pe pietele enzimelor industriale, alimentelor, cosmeticelor, biomaterialelor, bioprocesarii si dispozitivelor medicale. Foaia de parcurs pentru cercetare si inovare ERA-MBT subliniaza ca cercetarea si inovarea reprezinta o provocare stiintifica, tehnologica, economica si societala si, in acest scop, stabileste o agenda de cercetare si inovare in domeniul biotehnologiei marine pana in 2030. Sunt identificate cinci domenii tematice din care primele trei permit explorarea mediului marin, sprijinirea productiei si prelucrarii biomasei si contribuirea la inovarea si diferentierea produselor. Celelalte doua domenii tematice: sprijinirea si stimularea politicilor, furnizarea de tehnologii si infrastructuri generatoare, ofera fundatia esentiala pentru sustinerea cresterii in bioeconomie.

Strategia UE privind „cresterea albastra” incorporeaza biotehnologia marina in Strategia privind bioeconomia in Europa, recunoscand rolul sau de a contribui la indeplinirea provocarilor societale si a altor provocari cu care se confrunta Europa.

Mai multe despre cercetarea si inovarea in domeniul biotehnologiei marine aflati din urmatorul material.

Inovarea si cresterea justificata pentru strategiile de inovare in Europa

Capacitatea de a inova si de a aduce inovarea cu succes pe piata este si va fi, fara indoiala, un factor determinant, crucial, al competitivitatii globale a natiunilor, in urmatoarea perioada. Exista o constientizare crescanda in randul responsabililor politici ca activitatea inovatoare este principalul motor al progresului economic si al bunastarii, precum si un factor potential in abordarea provocarilor globale in domenii precum mediul si sanatatea. Nu numai ca inovarea s-a mutat in centrul procesului de elaborare a politicilor economice, dar exista o constatare ca este necesara o abordare coordonata, coerenta, o „intreaga guvernare”. Multe tari membre ale OCDE (Organizatia de Cooperare Economica si Dezvoltare) au adoptat foi de parcurs nationale strategice pentru a incuraja inovarea si pentru a spori impactul sau economic. Chiar si tarile care s-au abtinut in general de la politica industriala activa in ultimii ani cauta acum noi modalitati de imbunatatire a mediului pentru inovare pentru a stimula productivitatea si cresterea economica. Statele Unite, de exemplu, au prezentat strategia ”Innovate America” ​​din 2005, iar  ”Agenda de la Lisabona” ​​a UE, initiata in 2000, a fost actualizata si consolidata.

In plus fata de progresele rapide ale descoperirilor stiintifice si ale cercetarii stiintifice in tehnologii cu scop general, cum ar fi TIC si biotehnologia, ritmul accelerat al inovarii este condus de globalizare.

Turismul verde – noua directie pentru dezvoltarea turismului

 Cererea tot mai mare de calatorii moderne, turismul si vizitatorii nu pot fi neglijati ca fiind unul dintre factorii incalzirii globale. Agentiile de turism au responsabilitatea si obligatia de a promova si de a practica calatoriile ecologice, verzi, cu emisii reduse de carbon. Cresterea gradului de constientizare ecologica, subliniind politica actuala a emisilor scazute de carbon, indica faptul ca turismul ecologic va fi noua directie pentru dezvoltarea viitoare a turismului. In toate aspectele procesului turistic, „turismul verde” include turisti, hoteluri, atractii, manageri de turism, agentii de voiaj, operatori de turism si ghizii turistici. Acest turism verde va proteja mediul prin activitati de consum ecologic, pentru a obtine responsabilitatea sociala, dezvoltarea economica si sustenabilitatea ecologica.

In acest articol, conceptul de turism verde este redat prin povesti de success, care ofera o imagine asupra gestionarii pietei turismului ecologic precum si tendintele in domeniu.

Resursele umane, un motor de inovare organizationala. O oportunitate unica

Departamentul de resurse umane al unei intreprinderi dezvolta si sustine tipul de transformare a culturii organizationale necesare pentru ca o companie sa isi atinga obiectivele de inovare. Studiile arata ca cele mai reusite strategii de inovare corporatista sunt cele care se concentreaza preponderent asupra oamenilor si a capitalului uman. Acestea includ gasirea, angajarea si stimularea talentelor-cheie pentru inovare, crearea unei culturi a inovarii prin promovarea si recompensarea antreprenoriatului, asumarea de riscuri si dezvoltarea competentelor de inovare pentru toti angajatii.

Rolul departamentului de resurse umane in designul organizational al unei firme ofera un imens potential pentru a permite inovarea. In mod specific, designul organizational poate fi folosit pentru a facilita schimbul mai usor al ideilor angajatilor dincolo de granite si functii. Astfel, departamentul de resurse umane ofera companiei o oportunitate unica de a fi un factor cheie al agendei inovarii, oferind un avantaj competitiv durabil si devenind un adevarat partener strategic. Mai jos sunt prezentate cateva activitati pe care practicienii din domeniul resurselor umane le folosesc pentru a incorpore inovatia in ADN-ul organizatiei lor.